Sukkot 2017 - 5778

Sukkot (סֻכּוֹת of סוכות) is een joodse feestweek dat vijf dagen na Yom Kippur komt. Dit jaar begon het na zonsondergang op 4 oktober 2017. Bij zonsondergang op 12 oktober eindigt Shemini Atzeret/Shimchat Torah op de achtste dag na de zeven dagen van het sukkot feest. Sukkot viert het verzamelen van de oogst en herdenkt de wonderbaarlijke bescherming van God van de Israëlieten toen zij Egypte verlieten.
Men viert Sukkot door in een met loof bedekte hut (sukkah) te verblijven en door de Vier Soorten, speciale soorten vegetatie te nemen, de 'arba'at ha'minim' (ארבעת המינים), zoals genoemd in Leviticus 23:40.
De 'arba'at ha'minim' - de Vier Soorten - zijn: de 'loelav', een zeer lange palmtak, de 'hadassiem' bestaande uit de drie mirtetakken, de 'aravot' bestaande uit twee beekwilgtakjes en de etrog, een grote en geurige citrusvrucht. De ha'dassiem, aravot en loelav worden tezamen gebundeld, kortweg loelav genaamd, terwijl men de etrog er tegenaan houdt.

De bedoeling is dat men tijdens het lezen van bepaalde Psalmen (113 t.e.m. 118) op Soekot naar alle richtingen zwaait met deze bundel: rechts, links, voorwaarts, omhoog, omlaag en achterwaarts. De symbolische betekenis hiervan is dat men God vraagt voor al het groen te zorgen. Deze zwaaiende beweging staat bekend als het 'sjokkelen' (zwaaien) met de loelav. Ook in de synagoge wordt met deze bundel gezwaaid: namelijk tijdens bepaalde gedeeltes van het zogenoemde Hallel, de reeks van psalmen 113 t.e.m. 118 en daarna worden er 'hakafot' (ommegangen) gemaakt: een processie waarin iedereen z'n loelav rechtop voor zich houdt en tijdens het zingen van de woorden 'Hoshia'Na' (= Help toch) een rondgang om de 'bima' maakt waarop een of meer mensen met een thorarol staan. Dit doet men elke Soekotdag en op de laatste - de zevende - dag, 'Hosjana Rabba', doet men dit zelfs zeven maal:


De eerste twee dagen van dit loofhuttenfeest zijn 'Yom Tov', als werk verboden is, kaarsen in de avond aangestoken worden en de feestelijke maaltijden worden voorafgegaan door het uitspreken van de zegening van de Kiddush (קידוש) en daarnaast wordt het Challah gedoopt in honing. De tussentijdse dagen vanaf zonsondergang op 6 oktober t.e.m. 11 oktober 2017 zijn niet echt feestdagen en staan bekend als 'Chol Hamoed'. Men woont in de sukkah en neemt elke dag de 'vier soorten' van Sukkot behalve op Shabbat. De laatste twee dagen vanaf zonsondergang op 11 oktober tot de zonsondergang op 13 oktober in 2017 zijn aparte feestdagen (één dag in Israël): Shemini Atzeret, de achtste dag worden de maaltijden in de sukkah gegeten zonder de zegenspreuken en Simchat Torah, hetgeen het 'verheugen in de wet' voorstelt en waarmee de publieke lezing van de Torah jaarlijks wordt afgesloten en herhaald.

Van alle joodse feestdagen is Sukkot de enige die de datum van een historisch gebeurtenis niet lijkt te herdenken. De Torah verwijst er naar door twee namen: Chag Ha'Asif, het oogstfeest na het binnenhalen van de oogst en 'Chag Ha'Sukkot', het loofhuttenfeest, die elk een reden voor het feest uitdrukken. In Israël groeien de gewassen in de winter en zijn ze klaar voor de oogst in de late lente. Sommige daarvan blijven buiten in het veld om enkele maanden te drogen en zijn alleen in de vroege herfst klaar voor oogst. 'Chag Ha'Asif' is een tijd om waardering voor deze overvloed uit te drukken. De naam 'Chag Ha'Sukkot' herinnert aan de tijdelijke woningen, waarin God voorzag om hun voorouders op de reis vanuit Egypte te beschermen gedurende hun 40-jarige trektocht door de woestijn.

Gedurende zeven dagen en avonden eet men alle maaltijden in de sukkah en beschouwt men het als het eigen huis. Onder de open hemel heeft de sukkah tenminste drie wanden en een dak van onbewerkte natuurlijke talkken vegetatie zoals bamboetakken, pijnboomtakken of palmtakken, riet of dennengroen. Het doel is om zoveel mogelijk tijd door te brengen in de sukkah, waarbij men op z'n minst alle maaltijden in de sukkah eet, met name de feestelijke maaltijden op de eerste twee avonden van het feest, wanneer men de mezonot in de sukkah eet. Sommige mensen slapen zelfs in de sukkah.

Op de foto overhandigt Rabbi Danny Cohen in Hebron, samen met zoontje de loelav en de etrog aan een soldaat.